THAT WASTED TIME

assalamualaikum,
hye semua.. dah lama gila aku rasa aku tak update blog. first, aku busy. second, aku malas. third, aku malas. hahaha.. so kesimpulannya aku malas. and now, aku mengambil keputusan untuk kembali berblogging. hmm. sebab dah lama tak update blog kan, so aku ada banyak benda sebenarnya aku nak cerita.

actually entry ni sebenarnya aku nak tujukan special untuk ayah aku. why? hmm.. takde sebab kot. or just nak share kat korang satu story yang korang boleh jadikan pengajaran. masa kecik aku sebenarnya aku rapat dengan ayah aku. rapat gila la. kalau ayah aku duk depan tv tu aku akan menepek sebelah ayah aku sambil hisap puting. ayah aku ni suka tengok national geographic, so disebabkan masa tu aku masih naif, so aku akan tanya banyak soalan dan ayah aku akan jawab dengan sabar. *korang ingat tak iklan pasal burung tu? haaa.. cmtu laaa*

naik je sekolah menengah aku start jauhkan diri (not jauhkan actually) dia macam bina satu wall/tembok antara aku dan ayah aku. kitorang adalah orang yang paling kerap ada dekat rumah sebab mak aku keje, akak aku kat uitm. so aku ngan ayah aku je kat rumah. things got worse sampai tahap aku ngan ayah aku tengok tv, kitorang tak cakap apa2 un. diam je. ayah memang jenis tak banyak cakap, so aku plak masa tu konon nak jaga batas anak perempuan dengan ayah. so keadaan makin teruk.

17 years aku duduk dengan parents and hubungan aku ngan ayah aku makin worse. takde mesra2 cm dulu, takde gurau2 cm dulu. senang cerita communication takde langsung. and aku un masa tu tak de inisiatif nak rapatkan balik hubungan aku ngan ayah aku.

and satu hari tu, aku rasa Allah nak bagi aku petunjuk kot. aku terbaca post someone kat twitter pasal ayah. post tu tulis,

'kenapa bila dah besar kita cium pipi ibu je? kenapa tak cium pipi ayah sekali? tak layakkah ayah dapat ciuman kita?'

aku agak tersentap bila baca post tu. betul jugak kan. kenapa kita mesti cium mak je and not ayah sekali. after that aku macam agak sentap balik la. after SPM aku masuk asasi dekat UiTM Kuantan. and that the first time aku berjauhan dengan family. satu hari ni, masa tu bulan puasa, aku otp ngan mak aku lepas sahur, then mak aku ckp something yang aku rasa sangat2 sebak

mak: dik nak tau something tak?
aku: apa?
emak: pagi tadi masa sahur ayah termenug depan lauk. mak tanyala kenapa. ayah cakap apala yang adik sahur dekat sana. kalau ada adik, mesti dia suka lauk ayam yang mak masak ni.

at that moment aku rasa speechless and at the same time aku sedih sangat2.. rasa sebak gila sampai aku rasa berdosa sangat. after that aku try untuk rapat balik dengan ayah aku such as start borak2 balik, gurau2.

and this year dalam bulan 6 lepas ayah aku masuk hospital. which is aku tak sangka langsung. pagi that day ayah aku g hospital sorang2 sebab tak nak susahkan kitorang. sampai petang ayah tak balik then mak telefon ayah cakap ayah kene tahan wad. masa tu tangan aku menggigil macam apa je, kitorang terus pecut pergi hospital. sampai hospital ayah kene tahan kat wad kecemasan. doktor sahkan jantung ayah aku sumbat. function jantung dia dah 70% rosak. and maybe akan kene operation bypass. masa tu aku tak dapat fikir apa2 dah. semua rasa bercampur baur. sedih, sebak, terkejut, semua ada. masa tu aku takut satu je, ayah aku pergi tinggalkan aku. at that time memang malam2 aku nangis, mood swing semua.

aku tak tau kenapa lepas je ayah aku kene admit wad tu aku terpikir berapa lama dah masa yang kitorang dah bazir and berapa lama lagi masa yang kitorang ada. perasaan kesal masa tu jangan cakap la. after that aku cam sedih gila sebab setiap kali ayah aku kene attack aku hanya mampu duduk diam dan tengok. korang paham tak perasaan aku masa tu. rasa macam kalau boleh nak ganti tempat ayah supaya ayah tak sakit lagi. lepas ayah kene admit, dia macam tak berapa sihat sangat. nampak la muka ayah macam asyik penat, tak bermaya. haih.. aku masa menaip ni un aku rasa sebak gila. aku rasa cam nak ada sebelah ayah sentiasa je.

kalau selalu dia hantar aku balik melaka, mesti aku cium pipi dia and bisik kat dia 'jaga diri elok2, adik jauh'. sebak kot. ayah yang dulu cergas, sekarag asyik penat, kene makan ubat. haritu mak aku cerita ayah aku akan kene operate dalam bulan 11 ni. so kita doakan yang elok2 je ye.

kepada sesiapa yang ada ayah tu, hargailah ayah korang before terlambat. :')


p/s: doakan ayah aku sihat balik ye. doa korang aku akan sangat hargai.. :')

Comments

Popular posts from this blog

KISAH SERAMM..

I IZ AM DAMN SO HAPPY!! - CNBLUE LIVE IN KUALA LUMPUR

A SONG A DAY: HELPLESSLY